جهان در دستان شما


 





 
مایی که برای تفریح به ارتفاعات نزدیک شهر سفر می کنیم و از بالای یکی از کوه ها وسعت شهر را می بینیم، دنیا را زیر پای خود احساس می کنیم و با مقایسه وسعت شهر با کشور و به تناسب با سطح زمین شگفت زده می شویم. هر نقطه از این کره خاکی، زیبایی خاص و منحصر به فردی دارد که تنها با سفر به آن نقطه و مشاهده از نزدیک به طور کامل قابل درک است. اما فناوری های امروز به ما امکان می دهند به جای سفر به ارتفاعات و مشاهده وسعت شهر، در منزل و درون اتاق خود، جهان را در دستان خود احساس و در مدت کوتاهی به هر نقطه از دنیا سفر کنیم.
در مدار زمین ماهواره های متعددی قرار گرفته اند که هریک هدف خاصی دارند و قادرند اطلاعات مختلفی از سطح زمین به پایگاه های خود ارسال کنند. برخی از این ماهواره ها قادرند تصاویر دقیق و با جزییات بالایی را از سراسر کره زمین به مرکز مخابره کنند که شرکت کی هول (kehole) یکی از موسسه هایی بوده که توانسته با کمک تصاویر ماهواره ای تهیه شده توسط شرکت های
aerial photography, satellite imagery وD۳ GIS ، نرم افزاری با عنوانEarth Viewer طراحی کند که نمایش جزیی از سرتاسر کره زمین را در معرض دید کاربران قرار می داد. اولین نسخه این نرم افزار در ژوئن سال ۲۰۰۱ عرضه شد که درست ۴ سال بعد با فروخته شدن شرکت کی هول به گوگل، نسخه ۳ این نرم افزار با نام جدید گوگل ارت(google Earth) در اختیار کاربران قرار گرفت.

● نرم افزار گوگل ارت
 

نرم افزار گوگل ارت نرم افزاری آنلاین است که شما را قادر می سازد از فاصله بسیار دور از کره زمین به هر نقطه دلخواه نزدیک شده و جزییات آن منطقه را با وضوح قابل قبول و در برخی مناطق با وضوح بالا مشاهده کنید. در هر مرحله نزدیک شدن به یک منطقه کیفیت تصاویر در آن ناحیه رفته رفته بهبود می یابد و در نهایت در هر فاصله ای از زمین تصویری از آن نقطه را خواهید داشت. این تصاویر که توسط ماهواره ها به طور واقعی از سطح زمین ثبت شده اند به صورت بلوک های کوچکی کنار یکدیگر چیده می شوند تا این گونه احساس شود که به طور طبیعی در حال پرواز بر سطح زمین هستید. این تنها یکی از ده ها امکان نرم افزار توانمند گوگل ارت است. با استفاده از این نرم افزار می توانید تصاویر مدل سازی شده سه بعدی از آثار تاریخی را که هم اکنون تا حد زیادی تخریب شده اند در مـحـل واقـعـی خـود مـشـاهـده کـنید. علاوه بر استفاده های تفریحی و سیاحتی، نقشه راه ها به طور سازگار با سیستم موقعیت یابGPS به همراه نام هتل ها، رستوران ها، مدارس، فرودگاه ها، پارک ها و... نیز در اختیار کاربران است تا بتوانند از آن برای امور روزمره خود استفاده کنند. ضمن این که در برخی مناطق امکان گرفتن گزارش لحظه ای ترافیک نیز ممکن است.
گوگل ارت، نرم افزاری آنلاین است که شما را قادر می سازد از فاصله بسیار دور از کره زمین به هر نقطه دلخواه نزدیک شده و جزییات آن منطقه را با وضوحی قابل قبول مشاهده کنید از دیگر امکانات موجود در این نرم افزار، شبیه ساز پرواز است. به عبارتی دیگر می توانید به طور مجازی با هواپیمای دلخواه بر فراز مناطق مورد علاقه خود پرواز کنید و با استفاده از امکان ساخت فیلم در این نرم افزار، خاطرات مجازی خود را ثبت کنید. شاید حس وطن دوستی باعث شود هرکس اولین تجربه کار با این نرم افزار را با کشور و شهر خود آغاز کند و ابتدا در جستجوی محله یا خانه خود در سطح زمین باشد.

● جاذبه ها و کشف ها
 

جذابیت های این نرم افزار برای عده ای آنقدر زیاد بوده که منجر به تشکیل گروهی شده است که زمان زیادی را صرف کار با این برنامه و کشف مناطق جدید، شگفتی های ناشناخته و تصاویر خاص و شباهت های تصاویر به نمونه های کوچک می کنند. به عنوان مثال شخص دقیق و کنجکاوی متوجه کوهی شد که از بالا و فاصله زیاد شبیه زنی است که روسری محلی به سر دارد و در گوش خود هدفون قرار داده است. یا فرد دیگری در سرزمین های پهناور آفریقایی، ده ها فیل را پیدا کرد که با هم در حال حرکت بودند. ماهواره ها گاهی در ثبت تصاویر گذرا و موقت جالب نیز خوش شانس هستند. به عنوان مثال تصاویر هواپیمای در حال پرواز، کشتی در حال غرق شدن و... نیز در گوگل ارت دیده شده است.
در همین خصوص مدتی پیش در خبرها خواندیم که با استفاده از گوگل ارت ناحیه ای ناشناخته در یکی از جنگل های موزامبیک کشف شد که پیش از آن هرگز کسی به وجود آن پی نبرده بود. این مساله موجب کشف گونه های گیاهی و جانوری جدیدی شد که در نوع خود بسیار ارزشمند است.

● مشکلات امنیتی و نظامی
 

نرم افزار گوگل ارت تنها برای اهداف تفریحی و تحقیقاتی نبوده است و بعضا مشکلات امنیتی و نظامی را نیز در پیش داشته است. مدتی پیش اختلافات زیادی بین گوگل و وزارت دفاع آمریکا بروز کرده بود که دلیل آن نمایش مناطق نظامی و استراتژیک توسط این نرم افزار گوگل اعلام شد.
از یک طرف وزارت دفاع آمریکا خواستار حذف برخی مناطق از نقشه بود و از طرف دیگر گوگل معتقد بود این برخلاف آزادی جریان اطلاعات است. این اختلاف و اختلافات مشابه در نهایت منجر به این شد که گوگل مجبور شود حداقل ۱۳ نقطه را از گوگل ارت حذف کرده یا آن را محو کند یا برای جلوگیری از شک و شبهات جای آن چمن بکارد! از جمله مناطق سانسورشده می توان به کاخ سفید آمریکا، کنگره آمریکا، محل اقامت دیک چنی، معاون اول رئیس جمهور سابق آمریکا، پایگاه هوایی ریس در فرانسه و پایگاه هوایی رامشین در آلمان اشاره کرد. این مناطق در عکس ها به صورت ناواضح نمایش داده می شوند در حالی که اطراف آنها کاملا واضح و شفاف است.

● نرم افزارهای مشابه
 

گوگل ارت تنها نرم افزار سفر مجازی به نقاط مختلف جهان نیست. نرم افزارها و سرویس های متعددی وجود دارند که امکانات مشابه یا هم خانواده امکانات گوگل ا رت را در اختیار کاربران قرار مـی دهـد. نـرم افـزارهـایNASA World Wind وBing Maps که پیش از اینMicrosoft Virtual Earth نام داشت ازجمله نرم افزارهای مطرح دنیا در کنار گــوگــل ارت هـسـتـنــد . NASA World Wind نرم افزاری است که توسط ناسا (سازمان ملی هـــوا و فــضــانــوردی آمــریـکــا) بــرای شبیه سازی سفر به زمین و دیگر سیارات منظومه شمسی عرضه شده است. مشابه این نرم افزار، گوگل ارت نیز در نسخه های جدید خود امکان سفر به آسمان و سیارات و کهکشان ها را نیز فراهم آورده است که کاربران را بیش از پیش به شگفتی وامی دارد.

● از کوچک ترین تا بزرگ ترین
 

گوگل ارت نرم افزار عجیبی است که موجب تحولات بسیاری در دنیای مجازی شده است. در بیستم ژوئن امسال، همزمان با چهلمین سالروز ورود انسان به ماه، قابلیت سفر مجازی به ماه نیز به این نرم افزار اضافه شد. همچنین بتازگی یکی از شهرهای کانادا به طور کامل به صوت مجازی در آن ساخته شده که چیزی فراتر از عکس بوده و کاملا سه بعدی است. امکان بازدید از یک موزه در اسپانیا نیز به آن اضافه شده و روز به روز در حال تکامل و گسترش است.
علاوه بر این که می توانید در منظومه شمسی و بین سیارات حرکت کنید قادر خواهید بود پشت بام منزل خود را نیز مشاهده کنید. حتی در برخی مناطق تصاویر بسیار جزیی تر از این هـسـتـنـد. شاید یکی از واضح ترین مناطق در گوگل ارت، مقر خود شرکت گوگل است که در آن نوع خودروهای پارک شده نیز براحتی قابل تشخیص است. جالب است مناطق کناری منطقه به این وضوح نیستند. با دیدن این توانایی ها انسان گاهی احساس خطر می کند که نکند زمانی کتاب در حال مطالعه ما نیز توسط دیگران قابل مشاهده باشد. شاید این حس به انسان دست دهد که همواره اعمال وی در حال کنترل است و از این مساله احساس ناامنی کند. گوگل ارت علاوه بر این که یک فناوری نوین امروزی در دنیای مجازی و دیجیتال است انسان را بیشتر به فکر وامی دارد.
چنین مساله ای و موارد مشابه آن باعث شده در مـحـافـل فـنـاوری بـحـث هـای جـدی و مـهـمـی درخصوص مرزهای حریم شخصی افراد و تطابق آن با پیشرفت فناوری های روز به وجود آید؛ بحث هایی که می خواهند جهت حرکت آینده بسیاری از این فناوری ها را ترسیم کند.
منبع:www.aftabir.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : mohamadaminsh